به فروشگاه باندولینی خوش آمدید.

سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مضرات قهوه – معرفی 9 ضرر مصرف بیش از حد قهوه

زمان مطالعه12 دقیقه

تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲تعداد بازدید : 280نویسنده : دسته بندی : قهوه و سلامتی
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

اگرچه مصرف قهوه به طور کلی به مقدار متوسط ایمن است، اما مضرات قهوه در مصرف بیش از حد میتواند ناخوشایند و خطرناک باشد.

بیشتر انواع قهوه و چای حاوی کافئین هستند، ماده ای که ممکن است روحیه، متابولیسم و عملکرد ذهنی و جسمی شما را تقویت کند.

مطالعات همچنین نشان داده است که برای بیشتر افراد مصرف در مقادیر کم و متوسط بی خطر است.

با این حال ، مصرف زیاد قهوه و کافئین ممکن است عوارض جانبی ناخوشایند و حتی خطرناک داشته باشد.

مقالات دیگر: فواید و مضرات قهوه برای مردان

مضرات قهوه زیاد:

مضرات قهوه

قهوه با تمام فوایدش میتواند در مصرف زیاد مضراتی مثل اظطراب؛ بی خوابی، استرس، مشکلات گوارشی و … را ایجاد کند.

البته مضرات قهوه شخص به شخص متفاوت است و برای کسانی که به کافئین عادت ندارند بیشتر است.

مضرات زیاد خوردن قهوه:

 

  • اضطراب

 

 

مصرف قهوه برای افزایش هوشیاری شناخته شده است.

این کار با مسدود کردن اثرات آدنوزین ، یک ماده شیمیایی مغز که باعث خسته شدن شما می شود ، کار می کند. در عین حال، باعث ترشح آدرنالین، هورمون “مبارزه یا پرواز” در ارتباط با افزایش انرژی می شود.

با این حال، در دوزهای بالاتر، این اثرات ممکن است پررنگ تر شده و منجر به اضطراب شود.

گزارش شده است که میزان مصرف روزانه بسیار زیاد 1000 میلی گرم یا بیشتر در روز باعث عصبی بودن ، لرزش و علائم مشابه در اکثر افراد می شود ، در حالی که حتی مصرف متوسط ممکن است منجر به اثرات مشابه در افراد حساس به مضرات قهوه شود.

علاوه بر این، دوزهای متوسط نشان داده است که باعث تنفس سریع و افزایش سطح استرس در هنگام مصرف می شود.

یک مطالعه در 25 مرد سالم نشان داد که کسانی که تقریباً 300 میلی گرم کافئین (قهوه) مصرف کرده اند، بیش از دو برابر استرس کسانی که دارونما مصرف می کنند، تجربه کردند.

جالب توجه است، سطح کورتیزول بین مصرف کنندگان قهوه منظم و کمتر، مشابه بود، نشان می دهد که این ترکیب بدون توجه به اینکه شما آن را به طور عادی بنوشید (منبع 12 ساله) ممکن است در سطح استرس یکسان باشد.

مضرات قهوه زیاد

اگر متوجه شدید که اغلب احساس عصبی یا لرزش می کنید، ممکن است ایده خوبی باشد که به مصرف کافئین خود نگاه کرده و آن را کاهش دهید تا دچار مضرات قهوه در مصرف زیاد نشوید.

برای خرید قهوه عربیکا اتیوپی کلیک کنید.

 

  • بیخوابی

 

توانایی کافئین و قهوه برای کمک به مردم در بیدار ماندن یکی از با ارزش ترین خصوصیات آن است.

از طرف دیگر، کافئین بیش از حد می تواند باعث اختلال در ریتم خواب شود.

مطالعات نشان داده اند که به نظر می رسد میزان مصرف کافئین بالاتر باعث افزایش مدت زمان لازم برای خوابیدن می شود. همچنین ممکن است زمان خواب کلی را، به ویژه در افراد مسن کاهش دهد.

در مقابل، به نظر نمی رسد مقادیر کم یا متوسط کافئین تاثیری در افرادی که “خوش خواب” درنظر گرفته می شوند داشته باشد.

ممکن است متوجه نشوید که اگر مقدار قهوه خود را دست کم بگیرید، کافئین بیش از حد در خواب شما دخالت می کند.

اگرچه قهوه و چای غلیظ ترین منابع کافئین هستند، اما در سودا، کاکائو، نوشیدنی های انرژی زا و چندین نوع دارو نیز یافت می شود.

به عنوان مثال، یک شات انرژی زا ممکن است تا 350 میلی گرم کافئین داشته باشد، در حالی که برخی از نوشیدنی های انرژی زا به اندازه 505 میلی گرم در هر قوطی را فراهم می کنند.

اما به طور کلی میزان تاثیر مصرف قهوه بر بدن شما بدون داشتن مضرات قهوه بستگی به ژنتیک و فاکتور های دیگر نیز دارد.

علاوه بر این، قهوه مصرف شده در ساعات پایانی روز ممکن است در خواب اختلال ایجاد کند زیرا اثرات آن می تواند چندین ساعت طول بکشد.

تحقیقات نشان داده است که در حالی که اثر قهوه به طور متوسط پنج ساعت در بدن شما باقی می ماند، بسته به فرد ممکن است مدت زمان از یک ساعت تا نیم ساعت متغیر باشد.

ضرر خوردن قهوه زیاد

در یک مطالعه بررسی شده است که چگونه زمان مصرف کافئین بر خواب تأثیر می گذارد. محققان به 12 بزرگسال سالم 400 میلی گرم کافئین را شش ساعت قبل از خواب، سه ساعت قبل از خواب یا بلافاصله قبل از خواب دادند.

مشاهده و خرید قهوه دی کف (قهوه بدون کافئین)

هر دو زمان طول کشید تا هر سه گروه به خواب بروند و مدت زمان بیدار شدن در شب به طور قابل توجهی افزایش یافت.

این نتایج حاکی از آن است که توجه به مقدار و زمان مصرف قهوه برای بهینه سازی خواب شما مهم است.

کافئین می تواند به شما در بیدار ماندن در طول روز کمک کند، اما ممکن است بر کیفیت و کمیت خواب شما تأثیر منفی بگذارد. تا اوایل بعد از ظهر مصرف کافئین خود را قطع کنید تا از مشکلات خواب جلوگیری کنید.

  • مشکلات گوارشی

بسیاری از افراد می فهمند که یک فنجان قهوه صبح به حرکت روده هایشان کمک می کند.

اثر ملین قهوه به انتشار معده نسبت داده شده است، هورمونی که معده ایجاد می کند که باعث افزایش فعالیت در روده بزرگ می شود. علاوه بر این، قهوه بدون کافئین نشان داده  است که پاسخ مشابهی را ایجاد می کند.

با توجه به این تأثیر، جای تعجب نیست که دوزهای زیادی از قهوه ممکن است منجر به مدفوع شل یا حتی اسهال یا مضرات قهوه از این قبیل در برخی افراد شود.

اگرچه سالها اعتقاد بر این بود که قهوه باعث ایجاد زخم معده می شد، اما مطالعه بزرگی با بیش از 8000 نفر هیچ ارتباطی بین این دو پیدا نکرد.

مقاله قهوه و اسهال را بخوانید.

از طرف دیگر، برخی از مطالعات حاکی از آن است که نوشیدنی های کافئین دار ممکن است بیماری ریفلاکس دستگاه گوارش را در برخی افراد بدتر کند. به نظر می رسد که این امر به ویژه در مورد قهوه صادق است.

در یک مطالعه کوچک، هنگامی که پنج بزرگسال سالم آب کافئین دار را نوشیدند، آنها آرامش عضله را تجربه کردند که باعث می شود محتوای معده از بالا رفتن به داخل گلو جلوگیری کند.

از آنجا که قهوه می تواند تأثیرات عمده ای بر عملکرد گوارشی داشته باشد، ممکن است بخواهید در صورت بروز هرگونه ضرر قهوه، مقداری را که می نوشید، کاهش دهید.

ایا قهوه زیاد ضرر دارد

  • تحلیل بافت عضلات

 

Rhabdomyolysis یک بیماری بسیار جدی است که در آن الیاف عضلانی آسیب دیده وارد جریان خون می شوند و منجر به نارسایی کلیه و سایر مشکلات می شوند.

دلایل شایع رابومیولیز شامل تروما، عفونت، سوء مصرف مواد مخدر، فشار عضلات و نیش مارهای مسموم یا حشرات است.

علاوه بر این، گزارش های متعددی از ربدیولیز مربوط به مصرف بیش از حد کافئین وجود دارد، اگرچه این نسبتاً نادر است اما یکی از مضرات قهوه شناخته میشود.

در یک مورد، یک زن پس از نوشیدن 32 اونس (1 لیتر) قهوه حاوی تقریباً 565 میلی گرم کافئین در او حالت تهوع، استفراغ و ادرار تیره ایجاد کرد. خوشبختانه، وی پس از درمان با دارو و مایعات بهبود یافت.

نکته مهم این است که این دوز زیادی از کافئین برای مصرف در مدت زمان کوتاهی است، به خصوص برای کسی که به آن عادت نکرده یا نسبت به اثرات آن بسیار حساس است.

به منظور کاهش خطر ربدیولیز، بهتر است میزان مصرف خود را به حدود 400 میلی گرم کافئین در روز محدود کنید، مگر اینکه عادت داشته باشید بیشتر مصرف کنید.

افراد ممکن است پس از مصرف مقادیر زیادی کافئین، ربودیولیز یا تجزیه عضله آسیب دیده ایجاد کنند. اگر از تحمل خود مطمئن نیستید، میزان مصرف خود را به 250 میلی گرم در روز محدود کنید.

توصیه میکنیم اگر بدنسازی را دنبال میکنید حتما مقاله مزایا و معایب قهوه در بدنسازی را مطالعه کنید.

 

  • اعتیاد

 

یکی دیگر از مضرات قهوه با وجود همه مزایای سلامتی آن، احتمال ایجاد وابستگی و اعتیاد به قهوه است.

یک بررسی دقیق نشان می دهد که اگرچه کافئین باعث ایجاد مواد شیمیایی خاص مغز به طور مشابه با نحوه انجام کوکائین و آمفتامین ها می شود، اما باعث اعتیاد کلاسیک به روشی که این داروها انجام می دهند نمیشود.

با این حال، ممکن است به وابستگی روانی یا جسمی، به ویژه در دوزهای بالا منجر شود.

در یک مطالعه، 16 نفر که به طور معمول کافئین بالا یا متوسط مصرف می کردند، در یک تست کلمه شرکت کردند. فقط کاربران کافئین بالا تعصب را برای کلمات مربوط به کافئین نشان دادند و هوس های کافئین قوی داشتند.

در یک مطالعه دیگر، 213 مصرف کننده قهوه پس از 16 ساعت بدون مصرف آن، پرسشنامه هایی را تکمیل کردند. مصرف کنندگان روزانه افزایش بیشتری در سردرد، خستگی و سایر علائم ترک نسبت به دیگران داشتند.

ضرر قهوه

  • فشار خون بالا

 

به طور کلی، به نظر نمی رسد که کافئین خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته مغزی را در بیشتر افراد افزایش دهد.

با این حال، نشان داده شده است که به دلیل تأثیر تحریک آمیز آن بر روی سیستم عصبی، فشار خون را در چندین مطالعه افزایش می دهد و افزایش فشار خون یکی از مضرات قهوه نسبتا شایع است.

فشار خون بالا یک عامل خطر برای حمله قلبی و سکته مغزی است زیرا ممکن است به مرور زمان به شریان ها آسیب برساند و جریان خون را به قلب و مغز شما محدود کند.

خوشبختانه ، به نظر می رسد تأثیر کافئین بر فشار خون موقتی است. همچنین ، به نظر می رسد بیشترین تأثیر را بر روی افرادی که عادت به مصرف آن ندارند ، داشته باشد.

همچنین نشان داده شده است که مصرف زیاد کافئین باعث افزایش فشار خون در هنگام ورزش در افراد سالم و همچنین در کسانی که فشار خون بالا دارند میشود.

مقاله قهوه بعد از عمل قلب باز را بخوانید.

 

  • افزایش ضربان قلب

 

اثرات تحریک آمیز مصرف زیاد کافئین ممکن است باعث شود که قلب شما سریعتر تپش کند.

همچنین ممکن است منجر به تغییر ریتم ضربان قلب، به نام فیبریلاسیون دهلیزی شود، که در جوانان گزارش شده است که نوشیدنی های انرژی زا حاوی دوزهای بسیار زیاد کافئین مصرف کرده اند این مورد یکی از مضرات خطرناک قهوه گزارش شده است.

در یک مطالعه، زنی که دوز زیادی از پودر کافئین و قرص ها را در اقدام به خودکشی مصرف کرده بود، در او ضربان قلب بسیار سریع، نارسایی کلیه و سایر مشکلات جدی بهداشتی ایجاد کرد.

با این حال، به نظر نمی رسد که این اثر در همه رخ دهد. در واقع، حتی برخی از افراد مبتلا به مشکلات قلبی ممکن است بتوانند مقادیر زیادی کافئین را بدون هیچ گونه مضرات قهوه تحمل کنند.

در یک مطالعه کنترل شده، هنگامی که 51 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی به مدت پنج ساعت 100 میلی گرم کافئین در ساعت مصرف کردند، ضربان قلب و ریتم آنها طبیعی باقی مانده است.

صرف نظر از نتایج مطالعه مختلط، اگر متوجه تغییراتی در ضربان قلب یا ریتم خود پس از نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار شده اید، کاهش مصرف خود را در نظر بگیرید.

قهوه زیاد و ضربان قلب

  • خستگی

 

قهوه، چای و سایر نوشیدنی های کافئین دار برای افزایش سطح انرژی شناخته شده اند.

با این حال، آنها همچنین می توانند با منجر شدن به خستگی دوباره پس از ازبین رفتن اثر کافئین از بدن شما، اثر متضاد داشته باشند.

یک بررسی از 41 مطالعه نشان داد که اگرچه نوشیدنی های انرژی زا کافئین دار باعث افزایش هوشیاری و بهبود خلق و خوی برای چند ساعت می شوند، شرکت کنندگان اغلب روز بعد خسته تر از حد معمول بودند.

برای پیشگیری از این مضرات قهوه برای به حداکثر رساندن مزایای کافئین در انرژی و جلوگیری از خستگی مجدد، آن را در دوزهای متوسط و نه زیاد مصرف کنید.

  • تکرر و بی اخیاری دفع ادرار

 

افزایش ادرار یک عارضه جانبی متداول مصرف زیاد کافئین به دلیل اثرات تحریک کننده ترکیب بر روی مثانه است.

شاید متوجه شده باشید که هنگام نوشیدن بیشتر قهوه یا چای از حد معمول، باید به طور مکرر ادرار کنید.

در یک مطالعه، 12 فرد جوان تا میانسال با مثانه بیش از حد که 2 میلی گرم کافئین در هر پوند (4.5 میلی گرم در کیلوگرم) از وزن بدن روزانه مصرف می کنند، افزایش قابل توجهی در فرکانس و فوریت ادرار تجربه کردند.

برای کسی که 150 پوند (68 کیلوگرم) وزن دارد، این برابر با حدود 300 میلی گرم کافئین در روز است.

علاوه بر این، میزان مصرف زیاد ممکن است احتمال ابتلا به بی اختیاری در افراد دارای مثانه سالم را افزایش دهد.

یک مطالعه بزرگ به بررسی اثرات مصرف زیاد کافئین بر بی اختیاری در بیش از 65000 زن بدون بی اختیاری پرداخت.

کسانی که روزانه بیش از 450 میلی گرم مصرف می کردند، در مقایسه با کسانی که کمتر از 150 میلی گرم در روز مصرف می کردند، خطر بی اختیاری را افزایش می دادند.

اگر بسیاری از نوشیدنی های کافئین دار را می نوشید و احساس می کنید که ادرار شما مکرر یا ضروری تر از آنچه باید باشد، ممکن است ایده خوبی باشد که میزان مصرف خود را کاهش دهید تا ببینید علائم شما بهبود می یابد.

سخن نهایی

 

به نظر می رسد که مصرف متوسط قهوه فواید سلامتی چشمگیر را در بسیاری از افراد فراهم می کند.

از طرف دیگر، دوزهای بسیار بالا ممکن است منجر به عوارض جانبی شود که در زندگی روزانه تداخل ایجاد می شود و حتی ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی که از مضرات قهوه است برای سلامتی شود.

اگرچه پاسخ ها از شخص به فرد دیگر متفاوت است، اما اثرات مصرف زیاد نشان می دهد که بیشتر لزوماً بهتر نیست.

برای به دست آوردن مزایای قهوه و کاهش مضرات قهوه، ارزیابی صادقانه از خواب، سطح انرژی و سایر عواملی را که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد را انجام دهید و در صورت لزوم میزان مصرف خود را کاهش دهید.

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول